Delovi motora

Blok motora

Blok motora obuhvata najvažnije delove motora. Iz bloka teče tečnost za hlađenje u vodne kanale glave motora. Ukoliko se tečnost za hlađenje u vodnim kanalima zamrzne usled niske spoljašnje temperature, doći će do širenja tih kanala i može doći do pucanja bloka motora. Da se to ne bi dogodilo u bloku se često ugrađuju zaštitni čepovi.
U radnom prostoru motora, odnosno cilindrima smešteni su klipovi.

Cilindri motora mogu biti raspoređeni:

- u redu (redni motor),
- u dve ravni u obliku slova V (V-motor),
- ili pak u jednoj horizontalnoj ravni, tako da se nalaze na obe strane kolenastog vratila (bokser motor).

Što motor ima više cilindara, lepše zvuči i ravnomernije radi, a pogotovo na malom broju obrtaja.

kaiševi za škoduGlava motora i ventili

U glavi motora su smešteni ventili preko kojih se ubacuje radna smeša ili izbacuje sagorela. Najčešće ih ima po dva na svakom od cilindara, jedan je usisni – ubacuje radnu smešu, dok je drugi izduvni i služi za izbacivanje sagorele radne smeše.
Na nekim motorima može biti ugrađen i veći broj ventila (tri, četiri) po cilindru, sve u zavisnosti od namene takvog motora i karakteristika.
Budući da je brzina radne smese (goriva i vazduha) koja ulazi u cilindre manja od brzine izduvnih gasova koji iz njih izlaze, obično su usisni ventili veći od izduvnih. Izduvni ventili se u motorima koji se brzo pokreću mogu ugrejati do užarenosti, pa se zbog toga moraju izrađivati od kvalitetnog materijala otpornog na toplotu.

Ventilski sklopovi se proveravaju i podešavaju ili menjaju kalibrisane pločice na svakih 10.000 pređenih kilometara.
Kod savremenijih vozila, novijeg datuma zazor ventila se kontroliše i podešava na svakih 10.godina ili na 150.000 pređenih km.

Klipovi

Izgorela smeša goriva i vazduha pri širenju potiskuje klipove prema dole i na taj način daje pogonsku snagu motora. Klipovi moraju biti vrlo čvrsti, ali laki. Proizvode se od lakog i sivog liva.
Zbog temperature prilikom sagorevanja radne smeše, klipovi se šire. Zbog toga prostor između klipa i obloge cilindra, popunjavaju klipni prstenovi.
Ima ih nekoliko, a obično su dovoljna dva klipna prstena - da spreče prodiranje radne smeše u kućište kolenastog vratila. Dok uljni prsten skida suvišno ulje s cilindara i vraća ga u korito motora. Elastični prstenovi koji se nalaze u žljebovima na klipu, moraju sprečiti izlaženje radne smeše iz prostora iznad klipa u kućište kolenastog vratila.
Ukoliko radna smeša prođe pored prvog klipnog prstena, zadržava je drugi (ponekad i treći) kompresioni prsten.

kaiševi škodeKolenasto vratilo - radilica

Kolenasto vratilo, ili radilica, jedan je od najznačajnijih delova motora i brine se za prenos snage sa klipova na menjač i dalje, na točkove.

Zupčasti kaiš - remenica

U radu je gotovo bešuman i stvara manje otpora i manje mehaničke gubitke od lanca. Danas se zupčasti remen sve više koristi jer radi potpuno ujednačeno, i ima mekši prenos snage potrebne za pokretanje bregastih vratila, ublažava dinamičko opterećenje razvodnog mehanizma itd...
Glavna mana zupčastog kaiša je pouzdanost, iako vrlo retko puca ili preskače. Neispravnost zupčastog kaiša dovodi do sudara klipova i ventila, zatim do uništenja ležajeva, klipnjače (iskrive se ili naprsnu), a ponekad strada i bregasto vratilo. Ukratko, nastaje teška havarija. Zbog toga je kod većine motora rok zamene kaiša ograničen na 60.000 do 90.000 pređenih kilometara. Zupčasti kaiš (remen) praktično nije potrebno održavati, jedino ga treba redovno menjati.

U ponudi imamo setove zupčenja (španere, rolere, zupčaste kaiševe) i ostale delove motora renomiranih proizvođača: ORIGINALNE ŠKODINE DELOVE, LUCAS, FEBI, DAICO, CONTINENTAL, INA, kao i delove motora drugih evropskih proizvođača.

Prodajemo delove motora za modele:

  • škoda fabia (svi modeli 1999-2010)
  • škoda felicia (svi modeli 1994-2001)
  • škoda favorit (svi modeli 1987-1990)
  • škoda octavia (svi modeli 1996-2011)
  • škoda superb (svi modeli 2001-2011)
  • škoda roomster (svi modeli 2006-2011)
  • škoda yeti (svi modeli 2009-2011)baner delovi motora
silueta2